A januári repülős és a februári hajós körkép után következzen egy összeállítás a még meglévő FVV csuklós „Bengáli” villamosokról. Ezek a járművek ma már sehol nem közlekednek menetrend szerint és bár több kocsi nosztalgiajárműként üzemel, néhányan jobb sorsra lennének érdemesek annál, mint amiben most részük van.
Kezdjük a sort a fővárossal! Budapesten, ahol annak idején a típus először állt forgalomba, ma összesen tíz kocsi található meg, melyek közül mindössze kettő üzemképes. Az 1100-as számú egyirányú, egyoldali ajtós prototípus kocsi 2018. november 25-én a BKV 50. születésnapja alkalmából mutatkozott be a nagyközönségnek egy hosszan elhúzódó felújítás után. A következő évben is felbukkant kiállítva egy-egy nyílt napon, viszont tudomásom szerint utasokat még nem szállított.
A másik üzemképes jármű a 2012-ben Debrecenből beszerzett 492-es számú kétirányú, kétoldali ajtós kocsi, amely eredeti állapotára visszaalakítva és 1233-as számát visszakapva ugyancsak 2018 őszén tűnt fel először kiállítva, majd az említett november 25-i rendezvényen már utasokat is szállított. 2019-ben kiállítva és nosztalgiamenetben is lehetett vele találkozni néhányszor.
A másik nyolc jármű azonban már nem ilyen szerencsés, de közülük ötnek még lehet esélye a megújulásra. A 602-es egyirányú, egyoldali ajtós kocsi Szegedről került a fővárosba 2004-ben a Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület (Mavite) kezelésébe. Azóta az istvántelki járműjavítóban várja sorsa jobbra fordulását. A Mavite birtokában több Bengáli villamos is van, egy kivétellel valamennyi kocsi a szegedi flottából érkezett Budapestre. Közülük 2008 óta felújításra vár a 660-as kétirányú, egyoldali ajtós kocsi, valamint ugyancsak 2008-tól a 820-as kétirányú, kétoldali ajtós kocsi, amely ennek a típusváltozatnak a prototípusaként állt forgalomba annak idején a fővárosban. Rajta elkezdődtek már a munkálatok, de egyelőre nem tudni, mikor fog elkészülni.
Van három alkatrészbázisnak beszerzett kocsi is a fővárosban. A 809-es kétirányú, kétoldali ajtós kocsi 2013 őszén érkezett Szegedről, hogy segítse a 820-as kocsi felújítását. A debreceni 490-es kétirányú, kétoldali ajtós kocsi az 1233-as nosztalgiajárművet látja el alkatrésszel, a miskolci 161-es kétirányú, kétoldali ajtós jármű pedig a 602-es kocsi felújítását szolgálja.
Budapesten található még szintén Szegedről a 818-as számú kétirányú, kétoldali ajtós kocsi, amely a Közlekedési Múzeum tulajdonában várja az újjászületést. Persze nagy kérdés, hogy mikor készül el akár a múzeum, akár a villamos, de egyszer biztosan eljön az az idő, amikor kiállítva meg lehet majd tekinteni.
Miskolcon lényegesen egyszerűbb a helyzet. Ott a 100-as egyirányú, egyoldali ajtós kocsi és a 151-es kétirányú, kétoldali ajtós kocsi maradt fenn az utókor számára, mindkettő üzemképes és alkalmanként nosztalgiamenetben közlekedik. Megvan még az egykori 147-es kétirányú, kétoldali ajtós kocsi is kiállítva, a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban.
Debrecenben, ha minden igaz, négy kocsi van meg a flottából, melyek közül a 484-es kétirányú, kétoldali hatajtós kocsi felújításra vár. Még létezik, de elvileg bontás vár a 483-as hatajtós és a 486-os tízajtós kocsira, noha utóbbi, még ha külsőleg viharvert is, üzemképes. A 491-ről 489-re átszámozott, 2014-ben felújított tízajtós kocsi nosztalgiamenetben szokott közlekedni.
Szegeden szintén három kocsi maradt fenn az utókor számára. Közülük a 609-es egyirányú, egyoldali ajtós kocsi közel két évtizede üzemen kívül, romos állapotban álmodik szebb napokról. A Közlekedési Emléktár Alapítványnál kis lépésekben zajlik a 656-os kétirányú, egyoldali ajtós kocsi felújítása, amely utolsó aktív éveit tanulóvillamossá alakítva töltötte. A 813-as kétirányú, kétoldali ajtós kocsi üzemképes nosztalgiajármű.
Debrecenben a Roncsbárban kiállítva megtekinthető az egykori 489-es kétirányú, kétoldali ajtós kocsi egyik vége 491-es számmal, Cegléden pedig szebb napokra vár egy telepen a szegedi 808-as kétirányú, kétoldali ajtós kocsi.
Összességében a négy nagyváros közül, ahol valaha közlekedtek ezek a villamosok, Miskolcon rendben van a típus helyzete, Debrecenben és Szegeden még várnak felújításra járművek ahhoz, hogy minden altípusból legyen egy-egy üzemképesen megőrzött példány. Ma Budapesten van a legtöbb Bengáli, ahol a kétirányú, egyoldali ajtós változat hiányzik az üzemképes nosztalgiajárművek sorából. Sokszor egy-egy kocsi felújítása is igen hosszú időt vesz igénybe anyagi és egyéb okok miatt, de remélhetőleg a félretett járművekre az idő múlásán kívül más veszély már nem leselkedik.
További információk az egykori FVV csuklós állományról
Fotók: Sármási Zoltán