Évindító hajós körkép

A januári évindító repülős körkép folytatásaként következzen most egy összeállítás a magyar hajózástörténet azon emblematikus darabjairól, amelyek sorsa inkább előbb mint utóbb rendezésre vár.


Kezdem a sort a gőzhajókkal, azon belül is a Petőfivel. Annak idején miután 1989-ben Apatinban leégett a felújítási munkálatok közben, hatalmas siker volt, hogy 2001-ben visszahozták a fővárosba Újpestre, majd 2003-ban megérkezett Neszmélyre ahová a kétezres évek során a Zoltán Alapítvány gyűjtött össze néhány hajózástörténeti emléket. Az viszont már kevésbé vidám, hogy ez 18 évvel ezelőtt történt és a védett műszaki emlékké nyilvánított gőzös nem sokkal jobban néz ki az akkori állapotához képest (bár a róla készült képek alapján a fedélzetén végeztek kisebb munkálatokat). Két év múlva lesz 20 éve annak, hogy Neszmélyen várja a feltámadást és 40 éve annak, hogy kivonták a forgalomból, mint az utolsó üzemképes magyar gőzhajót.


Fotó: Hajóregiszter

A másik emblematikus gőzhajónk, amely sorsa jobbra fordulására vár, természetesen a Szőke Tisza. Mióta egy évvel ezelőtt, tavaly január végén nagy erők mozgósítása árán partra vontatták a hajótestet és benne az értékes gőzgépet, a helyszínen nem sok változás történt. Tudomásom szerint gazdái befektetőket keresnek a tetemes költséggel járó további munkálatok elvégzéséhez, de hogy mikor nyílik érdemben lehetőség a hajótest kitakarítására és bármilyen további fejlesztésre, az a jövő homályába vész.


Áttérve a motoros hajókra, elsőként említem a szebb napokat látott Buda iskolahajót, amely később 346. állóhajóként szolgált Budapesten a Fővám térnél, mint a szárnyashajók bázisa. 2010-ben az újpesti öbölbe vontatták felújításra, azóta csönd van körülötte. Egy biztos, felújítva, régi fényében biztosan nem került elő onnan és ennek már 11 éve.


Fotó: Hajóregiszter

Aztán visszakanyarodva Neszmélyre ott találjuk a Beloianniszt, a balatoni flotta néhai zászlóshajóját, amely hét éve hagyta el végleg siófoki otthonát, hogy a Dunán kezdjen új életet. Másfél éve, 2019 nyarán Révkomáromban megnézték, hogy még nem akar elsüllyedni, ettől eltekintve csendben rozsdásodik a fent említett Petőfi gőzös mellett. 18 éve állt ki az aktív szolgálatból Siófokon.


Fotó: Hajóregiszter

Tavaly ilyentájt írtam néhány kisebb hajóról, mint Újpesten a 111 éves Csillag, és az egyetlen példányban készült és több mint tíz éve partra tett Március 15. Esetükben semmilyen előremutató változásról nem tudok, de ugyanez igaz a 2011-ben ideiglenesen leállított Kőszeg önjáró hajóra és a Quicksilver szárnyashajóra is, amelyet szintén több, mint tíz éve nem láttunk vízre téve. Viszont az Old Boy a hírek szerint gazdát cserélt és felújítás alatt áll, valamint a sekélymerülésű Inota vontató is elhagyta kilenc év után a Baja melletti kikötőjét és tavaly év végén a fővárosba vontatták.


Fotó: Hajóregiszter

Végül, de nem utolsósorban feltétlenül említést érdemel még a balatoni 301-es és 3011-es vízibuszok ügye. Ahogy arról a tavalyi év során többször is írtam, a 175. balatoni hajózási szezonra készülő Balatoni Hajózási Zrt. nem kívánja tovább üzemeltetni a típusok utolsó képviselőit, az álláspontjuk szerint elavult Akali és Arács vízibuszokat nosztalgia hajóként sem, ezért jelenleg mindkét hajó eladásra vár. Amennyiben esetleg elhagyják a tavat, a balatoni hajózás történetében véget ér egy bő hat évtizedes korszak. Az Arács nem mellesleg az utolsó váci gyártású vízibusz, amely ma is az eredeti formájában látható. Szóval bőven van ok a megmentésükre, kérdés, hogy egyszer az életben sikerül-e összeegyeztetni  ellentétes érdekeket úgy, hogy a hosszú távú értékmegőrzés kerekedjen felül a pillanatnyi és mulandó gazdasági szempontokon. Ez lesz az idei év egyik legnagyobb hajózástörténeti kérdése.


A 2020-as rendkívüli év nem kímélte sok más mellett a hajózást sem. Leálltak a fővárosi BKK járatok, a sétahajók, elmaradt a tavaszi kirajzás és az augusztus 20-i vízi parádé és még a balatoni hajózás sem úgy működött nyáron, ahogy a korábbi években megszokhattuk. Bízzunk benne, hogy ilyen többet nem lesz és a világgal együtt a hajózás is újraindul a nagyrészt még előttünk álló esztendőben.

Külön nem jelölt fotók: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .