Évzáró hajós körkép – megújul a Beloiannisz

2021 februárjában egy évindító hajós körképen keresztül mutattam be azokat a hajókat, amelyek a magyar hajózástörténet emblematikus darabjaiként megmentésre várnak. Most az év végéhez közeledve röviden visszatekintek, hogy milyen változások történtek e téren és melyek lehetnek a jövő feladatai.


Ahogy év elején, most is a gőzhajókkal kezdem a sort. Ezen a téren sajnos semmilyen érdemi előrelépésről nem tudok beszámolni. A Petőfi gőzhajó továbbra is a neszmélyi öbölben, a Szőke Tisza pedig Szeged-Tápén a parton rozsdásodik nagyjából ugyanolyan állapotban, ahogy két éve partra húzták.


A dunai motoros hajók esetén a Buda iskolahajót, a 110 éves Csillag motorost, a Március 15. nevet viselő yachtot, a Kőszeg önjáró hajót, az Old Boy egykori csavargőzöst, az Inota vontatót és a Quicksilver szárnyashajót említettem, mint jobb sorsra érdemes hajókat. Nos, egyikről sincsenek friss híreim, de remélhetőleg az Old Boy és az Inota felújítása valamilyen formában most is zajlik. A hasonló jellegű munkálatok esetén nem szokatlan, ha beletelik néhány évbe, amíg elkészülnek.


Fotó: Hajóregiszter

Viszont a szárnyashajók tekintetében nem csak a Quicksilver sorsa tűnik kérdésesnek: a Mahart Passnave Kft. négy Bíbic, három Vöcsök és két Sólyom szárnyashajója közül mindössze egy-két Bíbic és Vöcsök lehet még üzemben. A többiek le sem kerültek a tartó uszályokról és nem csak az elmúlt két járványos szezonban – amúgy idén nyáron semmilyen járványügyi korlátozás nem érintette a hajózást. A két Sólyom biztos, hogy évek óta nincs már üzemben, ha minden igaz, talán 2017-ben kerültek vízre utoljára.


Fotó: Hajóregiszter

Hajós szempontból az idei év legjobb híre, hogy a Beloiannisz sorsa végre minden téren rendeződni látszik. Egy lelkes csapat megvásárolta a balatoni flotta egykori büszkeségét és az év folyamán Neszmélyről a révkomáromi hajógyárba vontatták, ahol partra tették és elkezdődtek rajta az aprólékos, minden apró részletre kiterjedő felújítási munkálatok. A Beloiannisz Hajóért Alapítvány célja, hogy a hajó minden ízében újjászületve visszakerüljön eredeti helyére, a Balatonra. A folyamatról aktuális információk a hajó Facebook-oldalán találhatók.


Fotó: Hajóregiszter

Sajnos az utolsó balatoni 301-es és 3011-es váci vízibuszok jövőjét illetően idén sem született megnyugtató megoldás. A Balatoni Hajózási Zrt. rendületlenül meg akar válni az Akali és az Arács vízibusztól és nem tervezi őket a balatoni nosztalgia flotta tagjaiként tovább üzemeltetni. Mindkét hajó a siófoki kikötőben várja sorsa jobbra fordulóját. Apró örömteli mozzanat volt idén, hogy az Arács szeptember 18-án részt vett a Balatoni Hajózás Napján a flotta ünnepi felvonulásán és felsorakozásán a balatonfüredi partszakasz előtt, amely 25 évente kerül megrendezésre. A vízibuszoknál tartva fontos megemlíteni, hogy az eredeti Akali motoros, amely 2016-ban hagyta el a Balatont, hogy a Dráván Jégmadár néven sétahajóként teljesítsen szolgálatot Barcs városánál, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket és tavaly óta eladásra vár.


Fotó: Hajóregiszter

Összegezve a magyar hajózás aktuális helyzetét: a Balatonon remek 175. szezont ünnepelhettek a hajósok, ám a Dunán erősen kérdéses, hogy mikor tud talpra állni a személyhajózás. Bár a tavalyi kihagyás után idén újra nagyszabású ünnepségsorozat várta augusztus 20-án az érdeklődőket,  2019-hez hasonlóan a polgári repülés képviselői mellett a hajósok is megint távol maradtak a hagyományos vízi és légi parádétól.  A vízi parádét szervező Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége nem adott ki közleményt a távolmaradás okáról, egyáltalán semmilyen életjelet nem adtak magukról honlapjaikon a 2019. májusi Hableány-katasztrófa óta. 

Amit még a témához hozzá lehet tenni, várhatóan 2020 és 2021 után 2022-ben sem lesznek menetrend szerinti BKV hajójáratok  a fővárosban, sajnos már idén is anyagi okokból és nem a járványügyi szabályok miatt nem jártak a hajók. Csak remélni lehet, hogy az előttünk álló esztendőben valamilyen úton-módon véget ér a dunai hajózás tetszhalott állapota és sikerül valamilyen módon újra felívelő pályára állnia.

Külön nem jelölt fotók: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .