Július 4-én az origo.hu közzétette az idei fővárosi augusztus 20-i programok listáját. Ebben a 2019-ben bevezetett gyakorlatnak megfelelően ezúttal is délelőtt 9 órától szerepel a légi parádé a Duna felett.
Azóta kijött a részletesebb program, amelyből kiderül, hogy lényegét tekintve 2019-hez és 2021-hez hasonlóan alakul a koncepció. Tehát, ha az időjárás is engedi, idén is elsősorban a Magyar Honvédség repülőgépei és helikopterei fognak repülni a főváros szívében. (2020-ban a Covid, 2022-ben a kedvezőtlen időjárás miatt elmaradt ez a program.) Azonban az előző két alkalomtól eltérően, amikor látványos egyéni bemutató repüléseket is láthattunk, idén a különböző típusok áthúzásaira helyezik a hangsúlyt.
Jó hír, hogy a program második részébe bekerült egy kisebb polgári blokk, amelyben áthúz majd egy Wizz Air Airbus A321 utasszállító, a Külgazdasági és Külügyminisztérium A330 Neo repülőgépe, valamint az Aeroexpress Kft. két gépe, egy Embraer 120 utasszállító, valamint a Cessna-206 hidroplán. Ez minden tekintetben üdvözlendő fejlemény az előző évekhez képest, noha eredetileg a repülés valamennyi ágazata, illetve a dunai hajósok közreműködésével lett megálmodva a vízi és légi parádé. Ilyenre utoljára öt éve, 2018-ban került sor. A következő évben új forgatókönyv lépett életbe, mely szerint elég, ha csak a honvédségi gépek tartanak bemutatókat és azóta lényegét tekintve ebből a forgatókönyvből dolgoznak minden évben a szervezők. Ehhez képest üdvözlendő a polgári utasszállító gépek megjelenése.
Ugyanakkor ezzel eldőlt, hogy ezúttal sem lesznek ott a Duna fölött műrepülő bajnokaink, a sportrepülés és a mezőgazdasági repülés képviselői, a Goldtimer Alapítvány veterán repülőgépei, ahogy a légimentők és a légirendészet helikopterei sem. Többségüket ugyan lehet látni időről időre repülőnapokon szerte az országban, ám a legnagyobb nyilvánosságot az augusztus 20-i parádé nyújtaná számukra, mert nem csak a rakpartokról, hanem a televízión keresztül az ország minden részében látni lehetne az áthúzásokat, bemutató-repüléseket. Olyan emberekhez kerülne közelebb a repülés világa, akiknek esetleg nincs lehetőségük eljutni valamelyik repülőnapra akár a távolság, akár a belépő miatt.
„Szokás szerint” a hajók is megint a kikötőben töltik majd a napot, ahelyett, hogy a korábbi sokéves hagyománynak megfelelően állami gondozásban élő, hátrányos helyzetű fiatalok utazhatnának a fedélzetükön és élvezhetnék a hajózást és a légi programok látványát. Évről évre egyre kevesebben emlékeznek a hajók keringőjére, a vizet spriccelő Szent Flórián tűzoltóhajóra, a fellobogózott Sopron vontatóra, a Neszmélyen évek óta nem látogatható gőzhajókra, vagy a szárnyashajókra, amelyekből néhányat az idei szezonra felújítottak, így akár be is lehetne mutatni őket a nagyközönségnek.
A Magyar Hajózási Országos Szövetség utoljára 2019 tavaszán mutatott életjeleket, azóta sem az augusztus 20-i programban nem vettek részt, sem az ugyancsak hagyományos tavaszi kirajzást nem rendezték meg, azokban az években sem, amikor lehetett volna. Feltehetően nem érkezett állami felkérés a programban való részvételre, így a hajók ezúttal sem hagyják el majd a kikötőiket.
(Egyébként a dunai hajózás állapotáról sokat elárul, hogy éppen két magyar gyártású, 102 éves hajó, a Vén Duna ex Gulács és A Boss ex Bakony vár bontásra üzemképes állapotban, amelyek átvészelték a II. világháborút, hosszú évtizedeken át szolgáltak a Balatonon és a Dunán és most fenntarthatatlanná váltak, miközben a kikötők tele vannak külföldről levetett, számunkra semmilyen történeti értékkel nem bíró hajókkal.)
Ugyanez a helyzet a polgári repülés képviselőivel. Mivel úgy tűnik, jelenleg nincs olyan érdekképviseleti szervük, amely magáénak érezné a légi parádéban való részvétel ügyét, állami felkérés hiányában az utasszállítókon kívül mindenki otthon marad az ünnepen. Ahogy a közönség egy része is, akik közül sokan a parádé miatt indulnának el már korán reggel otthonról, hogy utána az egész napot a fővárosban töltsék egészen a tűzijátékig. Korábbi években vidéki érdeklődők jelezték, hogy nekik korai a 9 órás kezdés, jobb lenne a régi, 10 órától 12 óráig terjedő idősávban tartani ezt a programot, de az illetékesekig ez az információ a jelek szerint nem jutott el.
Lassan másfél évtizede foglalkozva a témával, elszomorít, hogy az évek többségében maradt valamiféle hiányérzet ezzel a szép hagyománnyal kapcsolatban. Kétségtelen, hogy van minek örülni az utóbbi évek gyakorlatát nézve, mert voltak évek, nem is olyan régen, amikor egyáltalán nem volt semmilyen parádé augusztus 20-án a fővárosban. Előfordult, hogy amikor rákérdeztem az elvileg illetékes szerveknél, nem is értették, miről beszélek. A katonák minden évben odateszik magukat és ez jól is van így, nélkülük hiányos lenne az ünnep. De azért ez jóval többről kellene hogy szóljon annál, mint amit 2019 óta megszokhattunk.
2015-ben indítottam egy online petíciót, amely az aláírások megdöbbentően alacsony száma ellenére 2017-ben és 2018-ban átmenetileg elérte a célját, hogy aztán megint félresikerüljön valami. Jó lenne, ha valahogy eljutnánk oda, hogy a többi hagyományos programhoz hasonlóan a teljes vízi és légi parádé is az augusztus 20-i ünnep elválaszthatatlan része legyen és ne kelljen egy újabb generációnak felnőnie addig, mire ez megvalósul.
Akit érdekel a rendszerváltás utáni augusztus 20-i parádék története, itt talál részletes információt szép napokról és hányattatásokról egyaránt.
Fotók: Sármási Zoltán
Szia!
A Gulács és a Bakony tényleg bontásra vár?
Nemrég egy matrózt kérdeztem. Ő azt mondta, hogy felújítják.
Igen sajnálnám, mert a Gulács kb. 1986 óta (még Földvárról) az egyik kedvencem. Szép hajó mindkettő.
Kedves Lajos!
A Gulács és a Bakony tudomásom szerint bontásra lett eladva, noha mindkettő üzemképes. Elvileg vannak törekvések legalább az egyik hajó megmentésére, aztán kérdés hogy végül mi lesz ebből. A tulajdonos helyettük hozta fel a Balatonról a Kisfaludyt a fővárosba sétahajónak.