Vízi és légi parádé Budapesten régi és új hajókkal, repülőkkel

A félévtizedes szünet után tavaly kissé kellemetlen időjárási viszonyok közt újraélesztett vízi és légi parádé után idén végre több szempontból is tökéletes időjárás mellett láthattunk remek légi és vízi programokat augusztus 20-án a Parlament előtt.

A légi parádéról részletes beszámolót lehet olvasni az IHO-n, ezért ebből csak egy-két meghatározó pillanatot szeretnék kiemelni. Egyrészt az alacsony vízállásnak köszönhetően sor kerülhetett egy eddig példátlan repüléstörténeti jelentőségű motívumra, amikor Imreh Lajos “Lujó” kétszer is átrepült a Mi-2 helikopterrel a Lánchíd alatt.

Másrészt öt évvel hazánkba érkezése után először repülhetett a Duna fölött friss magyar lajstromjel alatt az L-29 Delfin, beteljesítve ezzel egykori tulajdonosa, a gépet Angliából beszerző, 2014-ben repülőbalesetben elhunyt Komócsi Zoltán álmát, akit a mai napig a hazai repüléstörténet értékeinek egyik legfőbb védelmezőjeként tisztelünk.

Harmadrészt pedig a közelmúltban felújított Mi-17 katonai helikopterek köteléke és régóta nem látott dinamikus bemutatója mellett végre szép számban ugrottak ejtőernyősök a Dunába különböző méretű zászlókkal és füstölőkkel – az utóbbi évek repülőnapjain nem nagyon lehetett őket látni a programban.


A bemutató során nem sok szó esett róluk, ezért érdemes megemlíteni a két An-2-est is, amelyekből az ejtőernyősök ugrottak. Mindkét madár a Fly-Coop Kft. flottáját erősíti. Az egyik gép a HA-YHJ jelzésű Ancsa volt, amely 2013 őszén érkezett hazánkba és régebben Kadarkúton, mostanában pedig Budaörsön állomásozik, a másik pedig egy 1980 óta dolgozó régi permetezőgép, a HA-MDT volt, amely a közelmúltban esett át teljes felújításon és újabban többnyire Börgöndön lehet megtalálni.

Fotók: www.avia-info.hu

A légi bemutatók mellett természetesen felvonultak a hajók is, fedélzetükön nevelőszülői hálózatban nevelkedő gyermekekkel, akik az ünnep alkalmából ingyen vehettek részt a rendezvényen. Bár a parádé közvetítésében kevés szó esett róluk, érdemes röviden kitérni rá, hogy milyen hajókat lehetett megcsodálni a rakpartokról és a tévéképernyőn keresztül.


A menet élén a Sirona haladt, amelynek érdekessége, hogy Szerbiából került hozzánk 2011-ben, ahol korábban kormányzati protokollhajóként, majd később a mostani szerepköréhez hasonlóan városnéző hajóként teljesített szolgálatot.

A konvojban szép számban képviseltették magukat a Moszkva típusú hajók, amelyek egyrészt a menetrend szerinti hajózásból ismertek, hiszen a Mahart Passnave Kft. nagyrészt velük bonyolítja le a dunakanyari személyhajózást, de más cégek is használják őket városnéző célokra. Utóbbiak közül láthattuk többek közt a Monarchiát, a Rapszódiát, a korábban Csárdás néven ismert Sailort, az Istert, vagy éppen az ezüst színű Szent Lászlót, amely előfordult már a BKK menetrend szerinti járatán is Budapesten. Ezek a hajók valamennyien az 1980-as évek óta teljesítenek szolgálatot, de többen közülük csak az 1990-es, vagy éppen a 2000-es évek során kerültek magyar lobogó alá és álltak munkába a fővárosi Duna-szakaszon.

Felvonult továbbá az öregebb hajók közül a BKV 1895-ös gyártású, egykor csavargőzösként üzemelő kishajója, a Hófehérke, valamint egy másik régi csavargőzös, az 1921-ben született, ma már ugyancsak motorral üzemelő Attila is. Neki amúgy van három testvérhajója is a Dunán: a Vén Duna ex Gulács, A Boss, illetve a Hunnia. Előbbi kettő régebben a Balatonon is dolgozott, ma városnéző hajók Budapesten, utóbbi pedig iskolahajóként szolgál és általában az újpesti öbölben lehet megtalálni. Tavasszal részt vett a hajós kirajzáson.


A nagy hajók közt ott láthattuk az 1940-es évjáratú Gróf Széchenyit, amelynek a különleges dízel-elektromos lapátkerekes meghajtása érdemel kiemelt figyelmet, valamint az Európát, az Európa Rendezvényiroda 1959-ben gyártott zászlóshajóját, a Mahart-flotta 1963-ban, 1964-ben és 1966-ban született három büszkesége közül pedig a Táncsics kirándulóhajó és a Rákóczi rendezvényhajó vett részt a menetben (a Hunyadi kirándulóhajó nemrég felújításon ment keresztül az újpesti öbölben és még nem tért vissza onnan).


Végül, de nem utolsósorban részt vettek a menetben az utóbbi évek külföldről, főként Németországból beszerzett sétahajói is, mint a Ludwig, a korábban Deák Ferenc néven is ismert Prestige, a Primus, a korábban a Balatonon Klára néven szolgálatot teljesítő Secundus, de láthattuk a közelmúltban átadott magyar gyártású, kifejezetten városnéző célra kifejlesztett Gondolát is. A nagy hajók mögött pedig egy különleges kishajó, egy Kitűző is a menet részét képezte, amely típust leginkább a hajózási útvonalat biztosító bóják kihelyezése és karbantartása közben lehet megfigyelni.


Összességében remek parádét láthattunk a műrepülő programoktól a kötelékeken át az ejtőernyősökig és a hajós keringőig. Köszönet illeti a szervezőket és mindazokat, akik bármilyen módon lehetővé tették a rendezvény lebonyolítását. Jövőre várjuk a folytatást!

Külön nem jelölt fotók: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

tizenegy + 9 =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..