Az elmúlt évekhez képest 2025 egy árnyalattal csendesebben telik a repülős rendezvények terén, amiről hallgatás helyett érdemes szólni, ha jövőre és a következő években jobb körülményeket szeretnénk tapasztalni. Nézzünk néhány példát!
Április végén az utóbbi évek gyakorlatának megfelelően megint nem vettek részt a légi rendészet helikopterei a fővárosban a városligeti Rendőrnapon.
Csenddel indult a szezon május elején a fertőszentmiklósi repülőtéren, ahol idén nem rendezték meg a Skyview Airshow-t, Magyarország egyik legnagyobb repülőnapját. A rendezvény honlapján még a tavalyi információk szerepelnek, az elmaradás okairól a szervezők nem adtak ki elérhető közleményt.
Csend honolt Dunakeszin is június elején, ahol idén már nem először maradt el a hagyományos, az utóbbi években V4 Airshow néven futó repülőnap. Erről érdemi tájékoztatást itt sem kaptunk, be kellett érnünk azzal, hogy idén nincs.
Dunaújvárosban már hosszú évek óta csend van. A korábban sikeres Baracs-Kisapostag Repülőnap újjászületésére bő fél évtizede várunk. Az illetékesek egyelőre nem állnak készen a rendezvény lebonyolítására és ebben idén sem történt változás.
Nyíregyházán még régebb óta nincs repülőnap, de a helyiek egyéb elfoglaltságai nem teszik lehetővé egy nagyszabású rendezvény összeállítását, amely téren ugyancsak nem történt változás idén.
A Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap eredendően kétévente kerülne megrendezésre, ehhez képest legutóbb 2021-ben került rá sor, azelőtt viszont 2013-ban. Sajnálatos módon minden évben szárnyra kapnak mindenféle pletykák a program esetleges megtartásáról, amelyekről végül mindig kiderül, hogy hamisak, végképp lejáratva ezzel az egykor világszinten jegyzett rendezvény hírnevét.
Augusztus 20-án a korábbi évekhez hasonló remek katonai légi parádét láthattunk a fővárosban az Országház előtti Duna-szakasz fölött. Azonban ahogy 2019-től minden évben, úgy idén sem kaptak lehetőséget a polgári repülés képviselői, az utasszállítók, a sportrepülők, a légi mentők, a légi rendőrök, a mezőgazdasági repülők, vagy a Goldtimer Alapítvány veterán repülőgépei a programban való részvételre. Tavalyig kivételt jelentettek az Aeroexpress repülőgépei, egy Embraer EMB-120 utasszállító és a Cessna-206 hidroplán, illetve két éve az állam HA-LHU lajstromjelet viselő Airbus A330 teherszállító repülőgépe is szerepelt a programban, de idén kizárólag katonák repültek a Duna fölött. A legtöbb polgári géphez hasonlóan a dunai hajósokat is 2018-ban láttuk utoljára a hagyományos rendezvényen résztvevőként. Szolnokon megint elmaradt az ott ugyancsak hagyományos parádé.
Minderről hivatalos indoklás szokás szerint nem született. A Nemzeti Rendezvényszervező Ügynökséghez intézett kérdéseimre egyszerűen nem kaptam választ, ahogy a Szent István Nap hivatalos Facebook-oldalán tett felvetésemet sem tartották reagálásra méltónak a szervezők. Ami nincs, arról nem kell beszélni sem és kész. A csend jótékonyan befed mindent, ami magyarázatra szorulna.
Csend lesz idén Szegeden is, ahol a tömegközlekedést érintő kormányzati elvonások miatt a város, és a repülőtér üzemeltetője idén nem tudja megszervezni a nemzetközi szinten jegyzett Szeged International Airshow-t. A rendezvény már tavaly is elmaradt, akkor az időjárás miatt, és csak remélni lehet, hogy hosszú távon nem tér vissza az a csend, ami a SZIA előtti évtizedekben honolt a szegedi repülőtéren.
Mindezek mellett ugyanakkor Budaörsön idén is megrendezték júniusban a hagyományos repülőnapot. Tavasszal volt repülőnap Kadarkúton és Zalaegerszeg-Andráshidán is. Szeptemberben pedig Börgönd mellett három év szünet után Szatymaz is újra várja a repülés szerelmeseit repülőnapra, ami akkor is öröm, ha szerencsésebb lett volna egy nappal korábbra és nem a megszokott börgöndi időpontra rászervezni a visszatérő rendezvényt. Továbbá szeptember 20-án repülőnappal zárul a Hévíz-Balaton repülőtéren a motoros műrepülő világbajnokság is. A Legendák a Levegőben sétarepülő hétvégék tavasszal és ősszel is több helyszínen várták, várják a repülni vágyókat. Azt nem lehet mondani, hogy még nem volt ennél rosszabb év a hazai repülés világában, de azt sem, hogy nem volt még jobb.
A jelek jól mutatják a repülés világának a mindenkori kiszolgáltatottságát az aktuális politikai, gazdasági folyamatoknak. Azt nem tudom, más sportágak rajongói mit szólnának hozzá, ha kedvenc meccseik, bajnokságaik időről időre ilyen-olyan okokból elmaradnának, főleg érdemi indoklás nélkül, nekünk, a repülőnapok kedvelőinek rendszeresen le kell nyelnünk ezt a békát. Ráadásul a legtöbbször indokolatlanul, mert a valóban jelentős időjárási tényezőkön túl a politikusok és más érintett „szakemberek” szerencsétlenkedéseit nehéz elfogadható indoknak nevezni. Rajtuk még csak számon sem lehet kérni, hogy miattuk marad el egy-egy rendezvény, emiatt nem kell távozniuk a pozícióból, amelyet elfoglalnak. Így aztán ott maradva, a vonatkozó mulasztások éveken át ismételhetők maradnak, addig legfeljebb felnő néhány generáció repülőnap nélkül és eltűnik néhány emblematikus repülőgép a lehetséges résztvevők sorából.
BIZTOS RENDBEN VAN EZ ÍGY???
Fotók: Dr. Sármási Zoltán