Májusban több örömteli hír is érkezett a régi járművek kedvelői számára különböző kategóriákban, legyen szó repülésről, hajózásról, vagy a városi tömegközlekedés eszközeiről.
Repülős téren már április végén elkezdődött a repülőnap-szezon Fertőszentmiklóson, ahol kedvenceink közül Imreh Lajos „Lujó” elmaradhatatlan Mi-2 helikopterével tartott látványos bemutatót. Továbbá a sétarepülésbe bekapcsolódott a mostanában legtöbbet repülő utasszállító An-2, a budaörsi illetőségű HA-YHJ jelzésű gép is.
Májusban elstartolt az idei Legendák a Levegőben családi sétarepülő hétvégék sorozata változó helyszíneken. Itt ugyancsak lehetett és a következő hétvégéken is lehet majd repülni a HA-YHJ lajstromjelet viselő Ancsával, illetve alkalmanként Zlin Trénerekkel is.
Május utolsó hétvégéjén egy új helyszín csatlakozott be a repülőnapok sorába, a mezőkövesdi repülőtér, ahol Bükk-Mátravidéki Airshow név alatt tartottak színvonalas programot. A rendezvényen mások mellett közreműködött Darazsac András Kunmadarasról a HA-MAH jelzésű An-2 géppel. A sétarepülési lehetőség biztosítása mellett ejtőernyős ugrást és önálló bemutatót is láthatott a közönség ezzel a pompás madárral. A vendégek közt feltűnt továbbá két Zlin-142 repülőgép is. A HA-SFR lajstromjel alatt szárnyaló gép Hajdúszoboszlóról, a HA-SGM jelzésű gép pedig Dunakesziről érkezett vendégségbe. Feltűnt továbbá az atkári HA-EVA jelzést viselő Zlin Tréner is.
A hajózás terén már nem ennyire rózsás a helyzet, mivel idén immáron negyedszer maradt el a dunai hajósok tavaszi kirajzása, amire már tavaly sem született kellőképpen alátámasztható magyarázat. Többször írtam már arról, hogy a hazai gőzhajóállomány szinte minden tekintetben nyugtalanító állapotban, a neszmélyi hajóskanzen pedig évek óta zárva van. Az újpesti öbölben szebb napokat látott történelmi hajók üzemen kívül álmodnak szebb napokról ugyancsak éves nagyságrendben.
Jó hírek érkeztek viszont a városi tömegközlekedés világából. Egyrészt április végén Budapesten elkezdődött a BKV telephelyek nyílt napjainak sorozata a trolitelepen, amely májusban az óbudai buszgarázsban folytatódott. Ezen alkalmakkor lehetőség nyílt megcsodálni a nosztalgia buszok és trolibuszok évről évre bővülő sorát. Nem volt ez másként az április közepén Hatvanban rendezett Volánbusz nyílt napon sem. Elindultak továbbá a nosztalgia villamosok Budapesten csak úgy, mint május 11-én Miskolcon a Közlekedési Kultúra napján. Szegeden pedig öt év után állt újra szolgálatba a 313-314 pályaszámú ikerkocsi. Végül, de nem utolsósorban május 16-án Zugligetből az Északi Járműjavítóba szállították a két szebb napokat látott 1000-es típusú villamoskocsit, ahol a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe kerülve végre fedett helyen várják a felújítást.
Reméljük, hogy a repülésben és a városi közlekedés eszközeinél tapasztalható örömteli folyamatok a hajózásra is átterjednek. Túl azon, hogy Révkomáromban zajlik a Beloiannisz teljes felújítása, valamint Balatonakaliban újra indul a szezon az Arács motorossal, amely gondos új gazdái révén maradhatott a Balatonon a 3011-es vízibusztípus utolsó, eredeti állapotában fennmaradt képviselőjeként.
Fotók: Sármási Zoltán