Gondolatok a 2019. augusztus 20-i parádé apropóján

Ha visszatekintünk az augusztus 20-i vízi és légi parádék rendszerváltás utáni történetére, most már biztosan elmondhatjuk, hogy a 2019-es jó évnek számít, hiszen a Magyar Honvédség remek programmal készült az ünnepre, ahol felvonultatták a légierő valamennyi repülőgép- és helikopter-típusát, a jelen és a jövő technikáját, továbbá látványos bemutatókon keresztül illusztrálták egyes típusok, köztük a hadrendbe több éves szünet után visszatérő Mi-24 helikopter képességeit.

Minderről részletes információkat lehet találni Kelecsényi István fényképes beszámolójában, ezért a magam részéről az idei bemutató ismertetésébe nem mennék bele, viszont a cikk végén olvasható szerkesztői megjegyzést mindenképpen szeretném egy kicsit továbbgondolni.

Túl azon, hogy a katonák légi parádéja szerintem is úgy volt jó, ahogy volt, elég csak a tavalyi évre visszagondolni ahhoz, hogy komoly hiányérzet támadjon az emberben az idei rendezvénnyel kapcsolatban abból kifolyólag, hogy sem a polgári repülés képviselői, sem a hajósok nem vettek részt a 2019-es parádén.

2019-ben a nemzeti lobogó kimaradt a parádé elemei közül

Ennek pontos okáról sajnos nincsenek információim, viszont az elmúlt két évtized tapasztalatai fényében nagyon elszomorít, hogy ez megint megtörténhetett. Van egy több, mint fél évszázados múltra visszatekintő szép hagyományunk, amelynek a létét és a kereteit valamiért sehogy sem sikerül biztos alapokra helyezni, ezért gyakorlatilag évről évre újra ki kell találni, ad-hoc módon eldöntve, hogy az adott évben lesz-e egyáltalán parádé és ha igen, akkor az a nap folyamán mikor lesz és ki, milyen formában vehet részt rajta.

Pedig jobban belegondolva egyáltalán nem tűnik lehetetlen feladatnak, hogy meghatározzuk ennek a hányatott sorsú rendezvénynek néhány olyan alapelvét, amelyek mentén a többi augusztus 20-i hagyományhoz hasonlóan évről évre meg lehetne tartani a parádét azonos minőségben.

Az egyik ilyen alapelv lehetne az időpont. A korábbi évek tapasztalatait figyelembe véve a délelőtt 10 és 12 óra közti időszak tűnik a legmegfelelőbbnek a vízi és légi parádé számára, amelyben kényelmesen elhelyezhető a katonai és a polgári gépek programja a hajósokkal együtt.

A Li-2 máskor kedvelt résztvevője szokott lenni a légi programnak

Ez már sokszor működött, nem ütközik az ünnep többi hagyományos elemével és könnyen megjegyezhető, amennyiben sikerülne évről évre következetesen betartani, hasonlóan például a Szent Jobb körmenet, vagy a tűzijáték bevált időpontjához.

Idén az 50 percesre rövidített parádé egy órával korábban került megrendezésre, amellyel kapcsolatban több helyen olvastam olyan visszajelzéseket, hogy vidékről nem mindenkinek sikerült időben felérnie a fővárosba és eljutni a rendezvény helyszínére, aki szerette volna ezt megtenni.

Volt idő, amikor a hajósok füstölővel színesített keringővel
tisztelegtek az Országház előtt

A másik alapelv lehetne a résztvevők körének rögzítése. Az augusztus 20-i vízi és légi parádé elvileg a repülők és a hajósok közös ünnepe kellene, hogy legyen, ahol ilyen formában a levegőben a légierő gépei mellett állandó hely illetné meg a légirendészet és a légimentők helikoptereit,  valamint a polgári repülés, a sportrepülés és a mezőgazdasági repülés képviselőit, legyen szó utasszállító repülőgép tisztelgő áthúzásáról, műrepülő bemutatóról, ejtőernyős ugrásról, a magyar repüléstörténet emblematikus gépeinek felvonultatásáról, melynek nem kizárólagos, de nélkülözhetetlen részét képezi a Goldtimer Alapítvány különleges gyűjteménye.

Hajós részről ugyanígy megilletné a parádén való részvétel lehetősége a honvédség és a rendőrség hajóit, a Szent Flórián tűzoltóhajót a vízágyús bemutatójával, a menetrend szerinti és a sétahajózás képviselőit, a magyar hajógyártás emblematikus típusait, valamint a jégtörőket.

A Szent Flórián tűzoltóhajó és vízágyúja régóta hiányzik a programból

Persze nem kellene minden évben teljesen azonos koreográfia szerint lebonyolítani a parádét, de a fenti alapelvek tiszteletben tartása megadná az ünnep méltóságát függetlenül attól, hogy ki van kormányon és az ehhez szükséges összeg biztosítását is úgy kellene kezelni, ahogy az a tűzijáték és a többi hagyományos elem esetében történik.

Egy dolog biztos, az augusztus 20-i parádé jelentősége és az ünnep méltósága túlmutat azon, hogy évről évre a jelenlegihez hasonló módon legyen kezelve, ahol arról, hogy miért nincs, aminek lennie kellene, semmiféle tájékoztatás nincs, ahol minden évben kérdés, hogy mi lesz belőle megtartva és egyáltalán lesz-e rendezvény. A közönség egy része számára, akik a rakpartokról, vagy országszerte a televízión keresztül követik a parádét, ez az egyetlen alkalom, hogy közelebbi kapcsolatba kerüljön a repüléssel és a hajózással.

Tóth Ferenc „Pamacs” 150 m2-es zászlója méltó kiegészítője
lenne az ünnepnek

Végül, de nem utolsósorban legfőbb ideje lenne minden téren elválasztani az augusztus 20-i parádét az idén egyébként megszűnő Red Bull Air Race-től. Személy szerint annak idején sem tartottam jó ötletnek, hogy a repülőversenyt éppen az ünnepen engedték be a főváros szívébe, ami így nem egyszer teljesen agyonnyomta a nála sokkal nagyobb múltra visszatekintő parádét, ami nem azt jelenti, hogy a Red Bull Air Race nem képviselt volna értéket hazánk számára, amennyiben megfelelő időben és körülmények közt rendezik meg.

Továbbá fontos lenne a környezeti terhelés szempontjából is különválasztani a két rendezvényt: egy több napon át reggeltől estig tartó repülőzúgással és több hétre kiterjedő lezárásokkal együtt járó rendezvényt nem kellene egy, a gyakorló repülést is beleértve maximum kétszer két órán át tartó alkalmi hanghatással járó programmal összevetni és utóbbit az előbbi miatt elítélni.

A hajófelvonulás hagyományának része, hogy nehéz helyzetű gyermekek számára biztosítanak ilyenkor hajózási lehetőséget és a parádé megtekintését

Bízom benne, hogy egyszer eljön az az idő, amikor nem kell többé aggódni az éppen aktuális parádé sorsa miatt, feltenni a kérdést újra és újra, hogy lesz-e egyáltalán és ha igen, mi lesz. A hajósok és a repülők az őket szerető és váró közönséggel együtt megérdemlik, hogy a parádé végleg elfoglalja az őt megillető helyet az augusztus 20-i ünnepkörben.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .